Wpisy z miesiąca Październik 2014

Słodko-ostra wietnamska sałatka

Kolorowa sałatka z ogórków i papryki z dodatkiem sezamu i słodko-kwaśno-ostrym sosem, należy do moich ulubionych. Idealnie pasuje do orientalnych, mięsnych lub morskich dań w zawiesistych sosach z dodatkiem ryżu. Sprawdzi się również w każdej innej sytuacji jako orzeźwiający i chrupiący dodatek. W Wietnamie podobne sałatki przyrządza się z wielu innych, czasem bardzo egzotycznych warzyw doprawiając zawsze tym samym sosem.  Czasem dodaje się również sos rybny oraz czosnek.

Jest też atrakcyjna wizualnie, zielono-czerwona przyciąga spojrzenia i zaprasza do skosztowania. Łatwa w wykonaniu, uda się nawet temu, kto dopiero zaczyna swoją przygodę z gotowaniem Ważne aby pokroić warzywa według mojego schematu, muszą to być długie kawałki warzyw, które łatwo złapać pałeczkami,nadające sałatce typowo orientalny wygląd.

SONY DSC

Składniki:

  • 2 długie i wąskie zielone ogórki
  • 1,5 czerwonej papryki
  • sok z 1,5 cytryny
  • 4 łyżeczki cukru drobnego lub pudru ( można zastąpić Stewią)
  • sól
  • pieprz
  • olej sezamowy
  • połowa świeżej papryczki chilli
  • sezam do posypania

Przygotowanie:

Umyj warzywa, ogórki przekrój wzdłuż na pół i wytnij część z nasionami nacinając ogórka wzdłuż pod kątem. Chodzi o to aby pozbyć się części wody, której dużo znajduje się właśnie w tej części. Pokrój ogórka w niezbyt cienkie plasterki w poprzek ale po skosie, aby były dosyć długie. Z papryki usuń gniazda nasienne i też pokrój w paski podobnej długości co plasterki ogórka.

Przełóż do miski posól i odstaw na bok aby warzywa puściły sok.

W tym czasie przygotuj sos w osobnej miseczce. Wlej sok z cytryny, cukier, sól, pieprz oraz pokrojone chilli i wymieszaj do połączenia się składników. Spróbuj sos, powinien mieć słodko-kwaśno-ostry bardzo esencjonalny smak, na koniec dodaj łyżkę oleju sezamowego, nada cudownego aromatu. Sos powinien być naprawdę mocny, ponieważ jak dodasz warzywa straci swoją moc.

SONY DSC

Sprawdź czy warzywa puściły sok i jeśli tak to go odlej. Zalej warzywa przygotowanym sosem, wymieszaj i spróbuj. Jeśli sałatce nic nie brakuje to przełóż ją na półmisek i posyp prażonym sezamem.

SONY DSC

Smacznego!

Zupa-krem z cukinii z koperkiem i pestkami dynii

Warzywnych kombinacji ciąg dalszy, dzisiaj na tapetę idzie Cukinia, która jest jednym z moich ulubionych warzyw. Tak naprawdę uwielbiam wszystkie warzywa, to nieskończone bogactwo smaków i kolorów. Ciągle próbuję nowych zaskakujących połączeń oraz nowych sposobów na przygotowanie. Warzywny posiłek jest nie tylko super zdrowy i niskokaloryczny, jest też lekkostrawny, po zjedzeniu nie masz tego dziwnego ciężaru w żołądku.

Dzisiaj przepis na kolejną zupę krem. Takie zupy są pyszne i łatwe w wykonaniu, a przez umiejętne dodawanie ziół i przypraw można skonstruować niebiańskie wrażenia smakowe. Zupa-krem z cukinii jest pełna smaku, dodatek gałki muszkatołowej świetnie go podkreśla, a koperek, pestki dyni i starty ser pięknie ją dekorują.

SONY DSC

Czytaj dalej

Kilka słów o zdrowej żywności

Jesteś tym co jesz….

Będę to powtarzać w nieskończoność jak mantrę i uświadamiać to innym. Ostatnio widziałam na Facebooku dosadny wpis w tym temacie:

Jeśli uważasz że zdrowe jedzenie jest drogie to dawno nie sprawdzałeś kosztów leczenia raka!

Mocne? I takie ma być, mocne i prawdziwe. Połowa produktów dostępnych w sklepach jest niezdrowa lub wręcz trująca. To co producenci dokładają do wszystkich produktów jest zatrważające. Wszelkiego rodzaju dodatki typu E to tylko wierzchołek góry lodowej,  barwniki, glutaminian sodu, zagęstniki, emulgatory są czasami gorsze. Prym wiedzie tutaj skład mięsa a w szczególności tak u nas popularnych kurczaków. Tak dokładnie w surowym mięsie nie ma tylko mięsa, znajdziemy tam mnóstwo hormonów i antybiotyków, które dostarczamy do naszego organizmu w zastraszających ilościach. Co one powodują? Szybsze dojrzewanie u dzieci, wysyp przypadków ADHD oraz alergii, rozkojarzenie i drażliwość u dorosłych. Dlaczego nikogo nie dziwi jeśli filet z kurczaka waży 70 lub 80 dkg? Przecież dorosła kura biegająca po podwórku waży może 2 kg a nie składa się tylko z dwóch filetów. Nadmierny rozrost mięśniowy u kurczaków wskazuje na dostarczanie hormonów wzrostu a one nie ulegają rozkładowi przy obróbce cieplnej.

Opamiętajmy się w końcu!

Moja recepta na te problemy? Przede wszystkim zawsze czytam etykiety, w jogurcie naturalnym powinno znaleźć się mleko i kultury bakterii, nie potrzebne są tam zagęstniki, białka mleka, mleko w proszku i żelatyna. Jeśli chcesz zjeść jogurt z owocami kup jogurt i świeże owoce. W gotowym jogurcie owocowym nie ma owoców tylko soki owocowo-warzywne albo resztki przerobionych, często zepsutych owoców z którymi przecież trzeba coś zrobić. Gotowych dań w słoikach i konserwach nigdy nie kupuję, tak samo jak pasztetów z MOM-em i takich samych parówek.

DSC00779

Czytaj dalej

Aromatyczne ciasto dyniowe – super zdrowe

Ach ta Dynia… trochę niedoceniona, jak powiedział ostatnio mój brat, takie dziwne warzywo, nie da się go zjeść na surowo. Dziwne i piękne, a do tego bardzo zdrowe i pożywne, zawiera dużo B-karotenu, witamin z grupy B, potasu, fosforu i wapnia. Nie zawiera sodu, więc super sprawdza się przy leczeniu nadciśnienia i odchudzaniu. Działa odkwaszająco i wzmacnia układ odpornościowy. Ważne, że nie traci swoich właściwości przy obróbce termicznej. Zbawienne dla naszego zdrowia są też pestki dyni, zawierają mnóstwo cynku, magnezu, fosforu i manganu oraz witaminę B3.

A więc moi drodzy – Jedzmy Dynię!

Ten przepis jest bardzo łatwy w wykonaniu, ciasto wychodzi puszyste, aromatyczne i niezbyt słodkie, czyli takie jakie lubię najbardziej. Zaspokoi gusta tych, którzy są na diecie a chcieliby zjeść deser w niedzielę. Idealnie pasuje do herbaty lub kawy, czasami podaję je z gałką lodów śmietankowych. Jest też bardzo aromatyczne przez dodatek cynamonu i orzechów, podczas pieczenia w domu unosi się wspaniały aromat.

SONY DSC

Czytaj dalej

Omlet z przepiórczych jajek ze szpinakiem, suszonymi pomidorami i parmezanem

Rozpisywałam się już w temacie zbawiennych właściwości na nasze zdrowie przepiórczych jajek przy okazji przepisu na Omlet z przepiórczych jaj z serem, chilli i pomidorami. Dlatego też staram się wprowadzać je często do naszego codziennego menu. Poza tym są też wyjątkowo pyszne, wydaje mi się że lżejsze od jajek kurzych, pozostawiają lekkie uczucie nasycenia.

Dzisiejszy przepis to taki klasyk jeśli chodzi o połączenie składników, szpinak i suszone pomidory bardzo się lubią, a parmezan podkręca smak dania.

SONY DSC

Czytaj dalej